Wraz z każdym rokiem wzrasta liczba firm, które z racji niewypłacalności zmuszone są do ogłoszenia bankructwa. Jest to sytuacja bardzo niekorzystna. Aby jej przeciwdziałać, warto zastanowić się nad tym, jak prowadzić biznes w sposób gwarantujący sukces.
Z czego wynika wzrost liczby upadających przedsiębiorstw?
Na złą kondycję przedsiębiorstw wpływa kilka czynników. Wśród nich wymienić można choćby wzrost obciążeń finansowych oraz sytuację pandemiczną. Narastające obciążenia powodują utratę płynności finansowej i w konsekwencji niewypłacalność podmiotu.
Jak uniknąć bankructwa?
Prowadzenie biznesu nie jest zadaniem łatwym. Wymaga ono nie tylko odpowiedniej wiedzy merytorycznej, doświadczenia, ale również znajomości przepisów, rynku, w tym choćby oferty konkurencji. Podczas prowadzenia biznesu konieczna jest analiza bieżącej sytuacji, ale również umiejętność swoistego przewidywania przyszłości. Aby zmniejszyć ryzyko bankructwa, warto zwrócić szczególną uwagę na trzy zagadnienia, w tym na: planowanie budżetu, delegowanie zadań oraz dążenie do celu.
Dlaczego planowanie budżetu jest tak istotne?
Planowanie wydatków podmiotu jest niezwykle ważne. Taki plan budżetu umożliwia zaplanowanie wpływów i wydatków oraz kontrolę kondycji finansowej niemal na bieżąco. Dzięki temu w wielu wypadkach możliwe jest unikniecie niestabilności finansowej.
Czy warto delegować zadania?
Na końcowy sukces przedsiębiorstwa składa się zaangażowanie wszystkich pracowników. Należy jednak pamiętać o tym, że wraz ze wzrostem ilości przeprowadzonych godzin, efektywność pracy spada. Poza tym, wydajność realizacji zadań obniża również niewłaściwy podział obowiązków. Każdy z pracowników powinien mieć bowiem określony zakres zadań. Musi on być również informowany o nowych obowiązkach z odpowiednim wyprzedzeniem. Powierzane pracownikowi zadania powinny być zawsze zgodne z jego kompetencjami, w tym posiadaną wiedzą oraz doświadczeniem. W ten sposób unika się konieczności przeprowadzania czasochłonnych szkoleń. Niemniej jednak pracownik, zwłaszcza na początku pełnienia nowych obowiązków, musi mieć odpowiednie wsparcie. To sprzyja jego motywacji oraz wzmacnia chęci do podejmowania nowych wyzwań, przekłada się na dobrze wykonaną pracę oraz zysk firmy.
Na czym polega wypalenie zawodowe i czy jest ono groźne?
Utrata chęci do podejmowania nowych wyzwań oraz starannego wykonywania powierzonych obowiązków prowadzi do osłabienia efektywności pracy. Wypalenie zawodowe następuje dość często na skutek przepracowywania nadgodzin. Aby temu zapobiec, należy odpowiednio planować czas pracy. W tym pomaga przygotowanie listy zadań oraz kontrola ich wykonywania. Plan zadań musi być jednak realny do wykonania. Pracownik oraz jego przełożony powinni mieć prawo do odpoczynku. Nadmierny wysiłek odbija się bowiem negatywnie zarówno na zdrowiu fizycznym, jak i przede wszystkim psychicznym. To powoduje utratę motywacji i chęci do działania oraz bardzo negatywnie wpływa na efektywność pracy i osiągane wyniki.