Psychologia w biznesie jeszcze nie tak dawno była przedmiotem traktowanym z pewną nieśmiałością. Jej zagadnieniom poświęcano na uczelniach wyższych sporo uwagi, wykładano ją jednak niejako „przy okazji” na studiach z zakresu marketingu i zarządzania. Dziś możemy mówić o niej jako o odrębnym kierunku studiów. Co więcej, jest to kierunek, którego absolwenci wcale nie mają problemu ze znalezieniem pracy.
Psychologia w biznesie – próba definicji
Psychologia w biznesie jest działem psychologii, który koncentruje się na wszystkich tych zagadnieniach, które mają związek z pracą. Przedmiotem zainteresowania tego działu jest zatem nie tylko sama motywacja do pracy i jej brak, ale również proces rekrutacyjny, tworzenie zespołów, skuteczny nadzór nad nimi oraz to, jak dbać o to, aby rozwój zawodowy pracowników satysfakcjonował nie tylko ich samych, ale również firmę dającą im zatrudnienie.
Psychologia biznesu odpowiada też na szereg pytań stawianych sobie przez pracodawców. Ci przyjmują do pracy nową osobę bazując jedynie na dokumentach aplikacyjnych. Tymczasem bardzo często nie ułatwiają one wcale badania rzeczywistego potencjału kandydata, a już na pewno trudno jest na ich podstawie ocenić, jak dopasuje się do obowiązujących w firmie zasad. Psychologia biznesu bazuje przede wszystkim na analizie tego, jak zachowuje się jednostka i jakie ma skłonności, aby potem wysuwać wnioski.
Kto powinien zainteresować się psychologią biznesu?
Psychologia w biznesie to szerokie spektrum zagadnień. W wielu firmach zatrudniani są dziś specjaliści z tego zakresu, nie oznacza to jednak, że są oni jedynymi osobami, którym przyda się wiedza w tym temacie. Pewne pojęcie na temat psychologii biznesu powinni mieć zatem także dyrektorzy i menadżerowie, pracownicy działu reklamy oraz osoby związane z działem HR. Pozwoli to na skuteczniejsze i bardziej wydajne zarządzanie pracownikami. Może przyczynić się do jeszcze lepszego wykorzystania ich potencjału, a jednocześnie jest w stanie usprawnić tworzenie skutecznych reklam i całych strategii marketingowych. Zawodowi psychologowie biznesu także są mile widziani, przeważnie jednak oferują przede wszystkim działalność doradczą. W interesie firmy leży to, aby wiedza z tego zakresu łączyła się z tą dotyczącą zarządzania poszczególnymi działami oraz prowadzeniem procesu rekrutacyjnego.
Psychologia w biznesie – zastosowanie
Mówiąc o praktycznym wykorzystaniu zdobyczy psychologii w biznesie warto analizować to zagadnienie dwutorowo. Nauka ta pozwala pracodawcom lepiej rekrutować, sprawniej zarządzać pracownikami i skuteczniej rozwiązywać ewentualne nieporozumienia między nimi. Nie można jednak zapominać o tym, że umożliwia również lepsze wykorzystanie potencjału samych zatrudnionych. Ci ostatni często posiadają szereg wniosków i przemyśleń, które mogłyby usprawnić działanie firmy. Z różnych powodów nie chcą się jednak nimi dzielić. Wiedza o tym, jak przekonać ich do kreatywności, a potem także – jak ją wykorzystać, może więc nieść za sobą szereg korzyści.