Od lat Polacy przekonują się, że zmiany w życiu zawodowym są nieodzowne. Pracownicy studiują, chodzą na szkolenia, zmieniają stanowiska w swojej firmy. Zdarza się, że zmieniają branżę na bardziej atrakcyjną, bo czują, że to będzie dla nich korzystne i przyniesie kolejne zawodowe sukcesy.
To wszystko zaczyna się od szkoleń. Prawie każda firma szkoleniowa ma w swojej ofercie propozycje dla firm, dzięki którym mogą w łatwy sposób nauczyć swoich pracowników nowych umiejętności przydatnych w firmie. W związku z tym, że rynek pracy mocno się rozwija, popyt na firmy, które zajmują się szkoleniami ciągle rośnie.
Jak założyć firmę szkoleniową?
Aby założyć firmę szkoleniową, która będzie szkolić z umiejętności miękkich typu asertywność, sposoby na rozwój osobisty, zarządzanie czasem, organizacja, nie trzeba mieć żadnej licencji ani pozwolenia. Trzeba przygotować plan szkoleń i ewentualnie zatrudnić specjalistów, którzy będą je przeprowadzać.
Szkolenie powinno być maksymalnie nasycone informacjami, które będą nowe i ciekawe dla jego uczestników. Poza tym forma szkolenia powinna być atrakcyjna i angażująca. Nie ma chyba nic gorszego niż kilkugodzinne szkolenie w formie monologu ze strony szkoleniowca.
Po szkoleniach uczestnicy otrzymują certyfikaty szkoleniowe. Jeśli firma szkoleniowa jest zarejestrowana i ma prawo prowadzić szkolenia zawodowe, uczestnicy otrzymują certyfikat potwierdzający kompetencje. Gdy zaś trener szkoli z umiejętności personalnych albo sposobów walki z prokrastynacją, słuchacze otrzymują raczej certyfikat uczestnictwa. Nie wolno wystawiać certyfikatów potwierdzających kompetencje zawodowe bez koniecznej akredytacji.
W praktyce potencjalny pracodawca widzi, kto jest wystawcą certyfikatu i na tej podstawie sporo dowiaduje się o jego wartości.
Jak zdobyć pierwszych klientów?
Jak w każdej branży, także w tej szkoleniowej, trzeba powalczyć o pierwszych klientów. Na początek trzeba mieć dobrze rozpisany plan szkolenia i jak najwięcej szczegółowych informacji przekazywać potencjalnie zainteresowanym nim osobom.
Można organizować bezpłatne szkolenia otwarte lub internetowe webinary. Na tej podstawie udaje się trafić do szerszego grona odbiorców, którzy będą skłonni zapłacić za szkolenie jeśli poznają szkoleniowca przy pracy wcześniej.
Obecnie dużą popularnością cieszą się szkolenia online. Jeśli w ramach reklamy firma szkoleniowa wyśle do swoich klientów bezpłatną lekcję lub fragment szkolenia, może przekona ich do tego, by zapłacili za całkowity dostęp.
Bez względu na to, ile środków zostanie wydanych na reklamę, najważniejsze pozostają zawartość merytoryczna oraz sposób przekazywania wiedzy uczestnikom szkolenia. Z pierwszymi zleceniami może nie być łatwo, ale zadowoleni uczestnicy będą wracać po więcej a dodatkowo zaczną pojawiać się klienci z polecenia.
Kiedy działalność szkoleniowa wymaga rejestracji?
Kiedy firma szkoleniowa zamierza prowadzić działalność wśród osób bezrobotnych w ramach aktywizacji zawodowej, musi być wpisana do rejestru instytucji szkoleniowych. Taki wpis będzie konieczny także wtedy, gdy firma chce korzystać z dotacji państwowych lub unijnych na szkolenia.
By organizować kursy zawodowe konieczna jest akredytacja kuratorium. Jeśli szkoleniowiec zamierza wydawać certyfikaty zawodowe, musi uzyskać akceptację stowarzyszenia zrzeszającego przedstawicieli danej branży.