Doświadczenia ostatnich dwóch lat uświadomiły nam, że osoba, która prowadzi własny biznes zawsze powinna być przygotowana na wszystko to, co nie jest możliwe do przewidzenia. Nie jest to niemożliwe, a realizacja tego celu staje się łatwiejsza, jeśli właścicielowi firmy udało się stworzyć odpowiednie strategie biznesowe. Poszukując tych najbardziej wartościowych można bazować na przemyśleniach innych osób, nic jednak nie stoi na przeszkodzie temu, aby przygotować własną strategię – dopasowaną do specyfiki konkretnej firmy.
Zacznij od planowania
Zastanawiając się nad własną strategią biznesową, w pierwszej kolejności watro skupić się na planowaniu, zarówno w krótkiej i średniej, jak i w dłuższej perspektywie. Ta pierwsza zawsze ma kluczowe znaczenie. Przeważnie obejmuje okres najbliższych dwunastu miesięcy, choć strategie biznesowe mogą też bazować na przemyśleniach odnoszących się do okresów przejściowych. Planowanie długoterminowe odnosi się do okresu najbliższych czterech lub pięciu lat, choć można snuć też bardziej dalekosiężne plany. Nie jest zadaniem prostym, bo bardzo trudno jest przewidzieć nagłe zmiany, które mogą zaciążyć na naszej działalności takie, jak choćby pandemia, która zaatakowała w 2020 roku. Oczywiście, trudno myśleć o każdym kroku, jaki podejmiemy w ciągu najbliższych lat, dobrze jednak mieć wizję, którą można będzie dopasować do ogólnej strategii.
Koncentruj się na tym, co możesz proponować klientom
Strategie biznesowe powinny przybliżać nas do planowanego celu i nie ma tu znaczenia, czy jest nim poszerzenie działalności, czy też ekspansja na rynki zagraniczne. Żadna nie będzie jednak spełniać pokładanych w niej nadziei, jeśli nie skoncentrujemy się na konkretnym produkcie albo usłudze, które są naszym znakiem rozpoznawczym. Warto przez cały czas zadawać sobie pytanie o to, jak sprawdza się dany produkt i jak radzi sobie na tle konkurencji. Oczywiście, samo szukanie odpowiedzi nie musi okazać się wystarczające, dobrze jest więc cyklicznie sprawdzać, czy odnotowujemy postępy na każdym z pól.
Staraj się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów
Historie nieudanych strategii biznesowych często mają pewien punkt wspólny. Śledząc je, możemy dostrzec, że bazowały na realizacji ambitnych planów właściciela firmy i zdawały się nie dopuszczać myśli, że oczekiwania obecnych i potencjalnych klientów są inne. W rezultacie produkt lub usługa były zgodne z nakreśloną wcześniej wizją, sprawiały jednak wrażenie takich, na które rynek nie zgłasza zapotrzebowania.
Do strategii biznesowej należy więc dołączyć regularne sprawdzanie tego, jak zachowują się klienci, czego oczekują, co im się podoba, a co sprawia, że rozważają zrezygnowanie z naszej oferty na rzecz konkurencji. Jeśli produkt jest tworzony od lat w ten sam sposób, bez uwzględniania opinii klientów, jest bardziej niż pewne, że w pewnym momencie straci na znaczeniu. Klienci mogą stać się źródłem inspiracji. Pytani o opinię lubią ją wyrażać i chętnie opowiadają o nowych rzeczach, z których właśnie zaczęli korzystać i z których są naprawdę zadowoleni.