Kraków Business Starter

Co zrobić, aby nasz startup zaistniał w mediach?

Co zrobić, aby nasz startup zaistniał w mediach?

Wiele osób chciałoby wypromować swoją początkującą firmę. Niestety, duże kampanie reklamowe są bardzo drogie. Podobny zasięg można osiągnąć, jeśli media zainteresują się naszą działalnością i napiszą o nas artykuł lub przeprowadzą z nami, jako założycielami, wywiad.

Od kilku lat jest dużo łatwiej dostać się do mainstreamowych mediów, ponieważ coraz więcej Polaków poszukuje ciekawych informacji na portalach informacyjnych, a miejsce wyrażone w kilobajtach jest zdecydowanie mniej ograniczone niż to wyrażone w stronach papieru. Dzięki temu, jeśli temat jest ciekawy, nie musi konkurować o zamkniętą objętościowo przestrzeń, a jedynie o atrakcyjną pozycję na stronie. Dlaczego jednak większość mediów nie donosi o licznych sukcesach polskich startupów? Ponieważ wielu startupowców nie wie, jak może „przebić się” z tematem do odpowiednich miejsc. Poniżej kilka wskazówek, dzięki którym macie szansę nawiązać kontakt z osobami i firmami, do których do tej pory drzwi były zamknięte.

1. Nieważne, z jakimi czasopismami czy portalami sympatyzujesz. Ważny jest ich zasięg i dopasowanie naszego tekstu do stylu danej gazety (zarówno fizycznej jak i wirtualnej). Często więcej korzyści przyniesie nam krótki tekst w znanym, odwiedzanym przez setki tysięcy osób dziennie portalu niż obszerny artykuł w niszowym medium, docierającym do kilku tysięcy tematycznych czytelników. Ponadto, warto czasem pójść pod prąd, publikując informacje w miejscach, w których na pierwszy rzut oka nie jest to super-atrakcyjną opcją. Młode firmy, szczególnie z branży technologicznej, mają talent do promowania się wśród swoich konkurentów, zamiast skutecznie docierać do klientów. Dlatego publikacja w ogólnym czasopiśmie biznesowym będzie często dla takiej firmy atrakcyjniejsza pod kątem pozyskania klienta niż w piśmie branżowym, skierowanym do innych graczy naszego rynku.

2. Kontakt osobisty jest sto razy bardziej skuteczny niż spamowanie skrzynki. Nie chodzi tutaj o to, aby wystawać pod redakcją kilka godzin dziennie i niby „przypadkiem” wpadać na dziennikarzy, tylko o to, aby nie być dla interesujących nas osób „bezimiennymi”. Zakładasz firmę? Zadzwoń do kilku redakcji, poproś o kontakt do osoby odpowiedzialnej za dział, dla którego newsy z Twojego startupu będą najbardziej interesujące, przedstaw się i zapytaj, z jakimi informacjami najlepiej będzie się zgłaszać. Niech rozmówca zapamięta Twoje nazwisko. Wiele osób otrzymuje nawet kilkaset maili z „newsami” dziennie. Nie da się ich wszystkich przejrzeć, przeczytać, dlatego ważne, aby być jedną z osób przesyłających konkretne tematy oraz znaną już osobie czytającej. Wykorzystaj imprezę branżową, na której są obecne media, aby poprosić o wizytówkę, zostaw też swoją, dodaj taką osobę do kontaktów na LinkedIn.

3. Informuj o sukcesach swojego startupu – od kogo jak nie od Ciebie dziennikarze i inne zainteresowane osoby mają się dowiedzieć, że np. wygrałeś jakąś nagrodę, osiągnąłeś duży sukces pozyskując inwestora? Przedstaw ciekawy dla świata news, nie suchy fakt z życia swojej firmy. Celem portali i gazet jest posiadanie jak największej liczby czytelników – dzięki nim sprzedają się reklamy oraz inne usługi. Informacja, którą przysyłasz, musi być tak sformułowana, aby była ciekawa dla większego grona osób. W mediach, jak w trakcie rozmowy sprzedażowej, dobrze jest mówić językiem korzyści. Twoja firma szybko się rozwija? Zamiast tytułu „Zarobiliśmy 1mln zł”, lepszy będzie związany z nim temat „Firma X szybko tworzy nowe miejsca pracy”, bo o ile czyiś osobisty portfel mało kogo interesuje, o tyle możliwość aplikowania do fajnej firmy zainteresuje wielu.

4. Twórz materiały prasowe. To ważne, aby istotne newsy prezentować w formie przygotowanych notatek prasowych z odpowiednim zdjęciem do dołączenia. Dzięki temu nie tylko panujesz nad tym, w jakiej formie zostaną opublikowane informacje, ale także w ogóle zwiększasz swoją szansę na publikacje. Kiedyś jedna osoba pracująca w mediach miała za zadanie zapełnienie dwóch stron tekstu w tydzień. Teraz jest odpowiedzialna za kilkadziesiąt podstron. Jest to ciężkie zadanie, dlatego na prowadzenie wysuną się te firmy, które wychodzą w takiej pracy naprzeciw potrzebom drugiej strony.

5. Korzystaj z zasady „odwróconej piramidy”, czyli im wyżej, tym musimy umieszczać ważniejsze informacje. Dlaczego? Ponieważ im dalej w tekście znajdują się informacje, tym mniej osób do nich dotrze, nie mówiąc już o zapamiętaniu. Dlatego najważniejsze informacje, które chcemy przekazać, muszą znaleźć się w pierwszym akapicie albo wstępie, a te mniej dla nas jako przedsiębiorców tworzących materiał mogą znajdować się w dalszych częściach.

6. Sprawdź, czy potrafisz pisać. Nie chodzi jednak o samą fizyczną czynność polegającą na mazaniu długopisem kartki, ale o umiejętność przekazywania informacji w sposób konkretny, ale na tyle interesujący, aby przemawiał do czytelników. Napisz artykuł na jakiś temat i podeślij do kilku znajomych prosząc o info, co o nim myślą. Uważaj jednak, ponieważ na komunikat „napisałem tekst, czy możesz napisać co o nim sądzisz” nie otrzymasz raczej obiektywnych, bardzo szczerych odpowiedzi. Tutaj potrzebny jest osobisty „crash test”. Jeśli sformułujesz prośbę „chciałbym zatrudnić kogoś do marketingu i testuję próbki tekstów – możesz napisać, co myślisz o tym”, zbierzesz zdecydowanie więcej szczerych opinii. Jeśli okaże się, że nie posiadasz „lekkiego pióra”, znajdź kogoś, kto je posiada i wejdź we współpracę z taką osobą.

Stosując się do tych kilku wskazówek, masz szansę stworzyć własny mały dział PR bez ponoszenia dużych kosztów finansowych.

Komentarze

komentarzy

AIP Kraków
Napisz do Nas